Janji ada cup cake cantik-cantik


Dah 15 hari perbincangan berlarutan. Mak timah berkeras mahu berjamu nasi beriani kambing. “Nasi jagung sajalah mak” pujuk Mail. “Lia tak kisah janji ada cup cake cantik-cantik atas meja pengantin”. Lia bersuara tanpa dipinta. Mail keberatan. Semua duit, duit, duit! Kalau nasi beriani, tetamu datang tak dapat membawa pulang berkat. Tapi untuk tetamu istimewa, emak pesan sungguh-sunguh sediakan berkat istimewa. Cenderahati dan bunga telur sekali. “Tetamu biasa beri sumi saja, cukup” kata emak. Tak suka betul Mail terlalu membeza-bezakan tetamu. Semua tetamu datang membawa berkah.

Dua minggu sebelum hari kenduri, emak tukar keputusan. “Nasi jagung sajalah Mail, semalam emak dengar orang mengata Pak Tam. Kenduri kawin anak dia, berkat ada macam-macam pangkat. Mak pun cuma dapat coklat murah dengan kerepek campur-campur. Sedih tau. Pak Mail dengan arwah ayah kamu kan kawan baik dari kecil lagi. Mesti ayah kamu sedih kalau dia masih ada” Pening Mail melayan emak, hutang sudah dirayu. Kambing dan rempah-ratus beriyani sudah ditempah. Tukang masak sudah dijanji. Tiba-tiba nak tukar. “Tak apalah kita berjamu nasi jagung pon, kita buatlah bubur kacang, tak lah orang mengata kita kedekut sangat” ujar emak lagi

“Lia tak kisah, janji ada cup cake cantik-cantik atas meja pengantin”.

Berita gempar hari ini

Advertisements

6 thoughts on “Janji ada cup cake cantik-cantik

  1. sambungannya mana wa…? nak tahu smpi hujung cerita.. hehe..

  2. Sejak bila Awa menjadi peglipur ni

  3. Ringkas…tapi penuh bermakna.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s