Diari Mat Despatch – Dari Liverpool ke Kuala Lumpur


↑ Jika suka, berikan aku bintang-bintang 😉
———————————————————–

Diterbitkan kali pertama di limatahun.blogspot.com pada 8 Mac 2010

Notis: Aku cuba menggunakan BMT (Bahasa Melayu Tinggi) untuk menulis ulasan buku ini.

Sementara menunggu pesanan makanan datang, mak membelek-belek buku yang aku bawa. Berkerut-kerut mak baca, kemudian keluar dari mulut mak, apa yang kau tulis ni?

Hahaha.. mak aku kadang-kala mengelakar secara tak sengaja. Mak pun terpedaya dengan buku ni. Mana tak nya, Bahagian dalam bergaris macam buku tulis, siap bergaris tepi. Font dia pula Valley. Yang rupanya macam tulisan tangan. Tapi tak secantik tulisan aku hehehe.

Buku ini sangat kreatif, dari rekabentuk kulit sampailah keisinya. Kononnya si Mat Despatch ni menggunakan buku laporan sains sebagai diari. Jadi perkataan BUKU LAPORAN SAINS tu digores dengan pensil kemudian dilukiskan gambar seorang lelaki memegang topi keledar dan dituliskan bibawahnya Diari Mat Despatch. Sinopsis buku ini ditulis sebagai Peringatan: Kepada sesiapa yang menjumpai supaya jangan baca dan jangan pulangkan kerana dia malu. Dia minta supaya penjumpa buang atau bakar diari tersebut.

Hahaha… selepas membaca peringatan itu.. hatiku meronta-ronta untuk membaca diari mamat ni…

Okey.. jom kita selak apa ada dalam diari ni ^_^.

Tuan empunya diari ni, sangat khuatir diarinya akan hilang. Jadi semua watak dalam diari ini dia gunakan nama samaran termasuklah namanya sendiri. Bukan main lagi nama samaran yang dia pilih – Adlin Rayyan bin Zahid Hamidi berasal dari kampung Liverpool. Boleh tahan poyo juga mamat ni.

Diari ini ditulis menggunakan BMT. Setelah aku cuba, agak susah juga rupanya mempraktikkan BMT ni. Setiap hari Rayyan (itu nama yang dia suruh panggil) akan mulakan catatannya dengan tips BMT. Semua ini kerana tujuan utama Rayyan menulis diari adalah untuk berlatih menggunakan BMT. Dia akan menduduki peperiksaan untuk jawatan penyunting sambilan. Rayyan sebenarnya mempunyai izajah, tetapi masih mencari kerja yang sesuai dengan jiwanya. Oleh kerana dia suka motor, dia kerja sebagai mat despatch atau dalam BMT disebut penghantar dokumen.

Rayyan sederhana orangnya tetapi sangat peka pada persekitarannya. Dan dia mencatatkan hal-hal kecil yang berlaku – juga kerap berlaku dalam hidup kita. Dia memerhati, menyindir melalui soalan, mengaitkan dengan pengalaman lampaunya dan cuba membuat kesimpulan. Rayyan seorang yang insightful atau dalam BMT bermaksud mendalam pemikirannya.

Rayyan menghargai apa juga yang dia dapat dari orang sekeliling dan selalu melihat mereka dari sisi positif. Boss, rakan serumah yang sudah bertahun-tahun gagal menghabiskan pengajian, rakan serumah yang bekerja sebagai agen MLM, rakan serumah yang misterius, rakan sekerja yang cantik, rakan sekerja lebih senior, pakcik yang dijumpai secara tak sengaja, menantu pakcik yang dijumpai secara tak sengaja, jiran sebelah rumah, anak dara jiran sebelah rumah, tawkey kedai alat pertukangan, pekerja kedai alat pertukangan dan editor syarikat penerbitan.


betul2 macam buku kan?

Rayyan tak memandai-mandai dan jujur dengan diarinya. Patutlah dia akan malu kalau orang lain membacanya. Sepanjang catatannya dia cuba mencari jawapan bagi soalan apa yang lelaki mahu dari perempuan? Lelaki jenis apakah dia? Mengapa kita mesti memperlahankan kenderaan bila ada kemalangan? Kenapa perempuan suka mengusik lelaki pemalu? Rayyan juga secara lembut menyindir. Lelaki mudah perasan yang perempuan suka pada mereka. Ah Seng adalah watak yang obses dengan Singapura. Siswi-siswi kolej yang menakutkan kerana keberanian mereka mengusik lelaki. Fenomena impian jutawan yang melanda masyarakat. Obsesi masyarakat tentang dunia alam ghaib dan banyak lagi. Rayyan memberi beberapa nasihat ringkas beserta cerita sebagai contoh. Contonhya Allah sentiasa bersama-sama orang yang sabar dan benar. Allah menguji hambanya sesuai dengan kemampuannya. Allah akan meringankan beban hambanya yang meringankan beban hambanya yang lain.

Sangat santai buku ini. Untuk menikmatinya, kau juga perlu jadi insightful seperti Rayyan. Kalau tidak apa yang kau dapat cumalah kisah hidup biasa seorang mat despatch.

——————————————————————-
↓ Jika bermanfaat, kongsikan. Jika suka Like! 😉

Advertisements

4 thoughts on “Diari Mat Despatch – Dari Liverpool ke Kuala Lumpur

  1. Tajuk entry ini sangat menarik perhatian aku!! Hahaha..

  2. wa.. boleh x nak pinjam buku ni bila2 kita jumpa nnt.. mcm best la.. setiap buku yg ko ulas, mesti aku teruja nk baca juga.. hehe..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s