Make gapo di Bangkok?


Selepas melalui pengalaman air mata (sebab gelak terlampau) di Restoran Mak yah. Sila baca sini. Kami secara tak sedar mendapat satu teori bahawa muslim di Bangkok (sekurang-kurangnya masyarakat di sekitar Soi7) berasal dari selatan Thai, dan boleh bertutur bahasa Melayu mirip dialek Kelantan. Jadi kami rasa agak senang hati.

Malam berikutnya, kami sekali lagi mahu ke Petchaburi Soi7 untuk makan malam. Oleh kerana jalan sesak, kami naik tuk tuk. Tuk tuk lebih mudah mencilok. memang benar, dalam kesesakan traffik pon, mereka boleh buat pusingan-U di mana-mana saja (jalan raya bangkok tiada pembahagi jalan). Namun, yang lebih mengagumkan, kenderaan lain dengan senang hati memberi laluan. Risiko menaiki tuk tuk ni, kalau tak berhati-hati dapat pemandu yang kuat menipu. Itulah yang terjadi pada kami. Manalah kita tahu seseorang tu penipu sampailah kita kena tipu, betul tak?

Tuk-tuk penipu 😛

Untuk mengarahkan pemandu, kami guna cara macam semalam, isyarat “Soi7, muslim, eat” (Di ceritakan dalam kisah mak yah pada link di atas). Pemandu tu awalnya mengaku tahu tempat yang kami nak pergi, tapi di bawanya kami berpusing-pusing kemudian berhenti di hadapan sebuah restoran Cina. Terpampang iklan Carlsberg dan tanglung bergentanyangan di depan kedai. Kami berkeras tak mahu turun. Kemudian dia teruskan perjalanan dengan syarat tambang harus ditambah 40bath menjadi jumlah semuanya 100bath.

Akhirnya dia berhenti di depan Soi7, berdekatan Restoran Mak Yah. Dia menagih tambahan 40bath. Sebaliknya, aku bagi ceramah dulu. Bahasa Inggeris pemandu berusia remaja ini agak baik. Dia berkeras juga hendakan tambangnya. Aku katakan padanya, yang aku tahu dia menipu dan aku tahu kami akhirnya masih berada di Jalan Petchaburi yang sebenarnya dia cuma perlu jalan terus kedepan tapi dia yang bawa kami pusing-pusing. Yatt mula naik seram dengan keberanian aku. Akhirnya aku tambah 20bath saja. Bila fikir-fikir semula, dua ringgit pon aku nak bising haha. Tapi bukan hal duit sangat, tapi sebab kena tipu. Saja nak bagi pengajaran. Kononnya.

Kami menyusur Soi7. Kami temukan masjid. Gelap. Waktu jemaah Isyak dah lama berlalu. Terdapat sebuah kedai makan bersebelahan masjid. Seorang perempuan muda yang sedang memasak (kedai-kedai disana dapurnya di hadapan kedai dan tempat makan di dalam kedai) menyapa kami dengan salam. Tapi kami tak singgah. Kononnya nak tengok hingga hujung jalan kerana macam ada banyak lagi kedai di depan. Kami berjalan dengan senang hati.

Akhirnya kami masuk satu kedai makan yang “nampak sedap”. Meriah dengan muda mudi duduk makan dan berborak-borak. Semua perempuan didalam kedai itu bertudung kecuali seorang pekerja tukang ambil pesanan. Kami duduk berdekatan dengan kaunter bayaran. Tiada orang menjaga kaunter bayaran. Bayaran di buat di meja makan. Oleh kerana kedai agak sibuk, pelayan pon tidak menang tangan, aku bangun dan capai menu di atas kaunter.

Nah! aku meletakkan menu di atas meja. Atas bawah kiri kanan semua tulisan Thai. Kami ketawa saja. Teringat kisah semalam. “Pesan dengan mulut sajalah. Nasi, tomyam dan telur dadar. Cukup!” kami membuat kesimpulan. Yakin 100 persen.

Nott melambai pembantu kedai untuk buat pesanan. Budak perempuan yang tidak bertudung mendekati kami. Tetapi dia langsung tidak menyapa sebaliknya hanya meletakkan satu buku nota kecil dan pensel di meja kami dan berlalu. Kami pandang sesama sendiri. Panik 50 persen. Nott panggil semula pelayan tadi. Kemudian berlakulah perbualan biasa bila berlaku situasi ini.

“Sorry, we are not local, we don’t speak Thai, do you speak English?'”

Malangnya pelayan tadi tu berkrungkrapkrungkrap dengan kami.

Sudahhhhhhhhh……. Panik 78 persen. Kami pandang sesama sendiri. Kami pandang sekeliling. Suasana kedai bising, semua orang sedang rancak berbual berselang-seli dengan ketawa. Tiada orang melihat kami. Tiada orang mempedulikan kami. Oh.. perut sudah lapar, kami tidak makan tengah hari dan sekarang hari sudah malam.

Aku bangun, sedikit menggigil. Bukan kerana lapar, tapi berdebar-debar.

“Anybody here can speak English?” Seluruh kedai terdiam mendengar suaraku yang nyaring. Kerana terlalu berdebar, aku terlepas frekuensi tinggi. Semua orang menumpu ke arah kami. Panik 92 persen. Masa seolah-olah terhenti. Dup dap dup dap dup dap …. kalau aku melihat mukaku dicermin pada waktu itu, tentu aku merasa sungguh kasihan dengan diriku sendiri.

Seorang lelaki muda yang sudah mahu pulang mengangkat tangan bertanya adakah kami perlukan pertolongan, tentulah dalam bahasa Inggeris. Aku nyatakan, kami perlu pertolongan untuk pesan makanan. Walaupun bahasa Inggerisnya tak begitu baik dan dia macam tergesa-gesa hendak balik, baik sungguh hatinya sudi menolong. Semua orang kembali berborak-borak dalam bahasa yang kami tak fahami. Tetapi entah kenapa aku seolah-olah mendengar mereka bercerita tentang kami.

“Kenapa budak perempuan tu menjerit macam orang gila? Apa yang dia cakap?”

“Dia marah pelayan ke?”

“Mereka ni orang mana?”

“Nampaknya macam orang tempatan”

“Tudung bawal berbelit serupa kita!”

“Aku ada baju yang sama , beli di Plaza Platinum!”

……………………………………………………………………………………………………………….

Perempuan yang makan bersama-sama lelaki tadi, seolah-olah tidak setuju dengan niat pasangannya hendak membantu kami. Mereka bercakap-cakap, dan perempuan itu menggesa supaya mereka segera pergi, seperti sudah sangat kelewatan. Lelaki tadi serba salah. Err… sebenarnya aku agak saja, walaupun aku tak faham apa yang mereka cakapkan. Lagipon, kedudukan mereka agak jauh dari kami. Kami bimbang jika lelaki itu membatalkan niatnya. Kami boleh saja keluar dan pergi ke kedai lain. Masaalahnya, sanggupkah aku buat pengumuman seperti tadi di setiap kedai? Ai….. malu malu malu.

Sedang lelaki tadi menuju ke arah kami, terdengar satu suara dari meja bersebelahan kami.

“Nak make gapo?” [ Dialek Kelantan; terjemahan: nak makan apa? ]

Benarkah yang kami dengar? Seorang remaja lelaki memandang kami penuh simpati. Hahhhhhhhhhhh………. serentak kami melepas lega. Aku segera duduk, tersandar kelegaan 50%. Lelaki yang ingin menolong tadi terus minta diri memandangkan ada orang lain yang boleh menolong. Sepanjang remaja lelaki itu bercakap-cakap dengan kami, kawan di sebelahnya melopong mulut. Entah-entah, dia sediri tak pernah mendengar rakannya berbahasa Melayu. Bila saja budak lelaki itu selesai menolong kami membuat pesanan dan kembali kepada kawannya, kawannya membuat simbul jempol (macam iklan Bank Rakyat – saya mesti pilih tu!). Hahahaha gelak besar aku. Lega 89 persen!

Yang pakai windbreaker ni la org Narathiwat. Si baju biru tu ialah budak Bank Rakyat – saya mesti pilih hahaha.

Nott yang paling hampir dengan mereka menemuramah budak lelaki tadi. Dia pelajar universiti di Bangkok dan berasal dari Narathiwat. Aku rasa terkilan sedikit kerana tidak membawa kad nama. Manalah tau bila-bila dia datang Johor dan ada apa-apa masalah, bolehlah aku balas budi dia yang besar tu. Besar tau! menyelamatkan orang dari kelaparan. hehe 🙂

Dan teori yang aku nyatakan pada awal tadi adalah salah :P. Sepanjang malam kami mentertawakan diri sendiri. Apa pon terjadi yang penting perut berisi. Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut senanglah  hati. He he he… Lega 100 persen!

Bil makan kami malam itu.

Bil makan kami malam itu. Gambar ikhsan Cik Sengal @ http://akuyangsengal.blogspot.com

Advertisements

5 thoughts on “Make gapo di Bangkok?

  1. siapa dapat translate bil tu, dapat hadiah.. hehehehehehe…

  2. Saya jrg pg makan kat mak yah, kat area2 tu da lg 1 kedai, fareedah fartonie… ok jugak kedai 2, lg murah… sgt murah rasanya…. mak yah agak mahal la..

  3. hahahaa.. I pun bengang dengan tut tut sana.. penipu besar. baik nak lrt derang

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s